Informacje o Wydziale
Wydział powstał w roku 1953, jako Wydział Samochodów i Ciągników. Pod koniec 1960 roku zmieniono jego nazwę na Wydział Maszyn Roboczych i Pojazdów a od 1972 roku funkcjonuje, jako Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych.
Specjalnością naukową Wydziału są badania w zakresie wspomaganego komputerowo projektowania maszyn, czynnego i biernego bezpieczeństwa pojazdów, trwałości i niezawodności konstrukcji nośnych maszyn, automatyzacji pracy pojazdów i maszyn, napędów wieloźródłowych (hybrydowych) pojazdów oraz ekologii i ochrony środowiska przed skutkami pracy pojazdów i maszyn budowlanych. Wiele wyników tych badań znalazło swoje zastosowania przemysłowe. Wyniki te oraz stanowiska badawcze zgodnie z praktyką Wydziału są wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Praktykowane jest również uczestnictwo studentów, zwłaszcza wyższych lat studiów, w realizacji programów badawczych.
Wydział dysponuje bogatą bazą dydaktyczną. Obejmuje ona 19 przestronnych sal wykładowych o łącznej powierzchni ponad 5000 m2, pracownie komputerowe oraz laboratoria dydaktyczne i badawcze. Prace badawcze i zajęcia studenckie odbywają się w licznych laboratoriach, m.in. mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn, materiałów inteligentnych, hydrauliki, wibroakustyki, silników, napędów hybrydowych, samochodów i ciągników, maszyn roboczych, cyfrowego sterowania układami hydraulicznymi, logistyki, komputerowego wspomagania prac inżynierskich i innych. Jednym z najlepiej wyposażonych jest zbudowane w ramach unijnych środków strukturalnych nowoczesne Zintegrowane Środowiskowe Laboratorium Systemów Mechatronicznych Pojazdów i Maszyn Roboczych.
Do dyspozycji studentów pozostaje 6 dobrze wyposażonych pracowni komputerowych ze 130 stanowiskami wyposażonymi przede wszystkim w oprogramowanie inżynierskie (AutoCad, Mechanical Desktop, Inventor, CATIA, ProEngineer, Unigraphics, SolidEdge, SolidWorks, NASTRAN, ANSYS, Mathcad, EdgeCAM, MatLab i in.), a także programy specjalistyczne, opracowane przez pracowników i studentów Wydziału. Pracownie służą do prowadzenia zajęć przewidzianych w programie studiów oraz umożliwiają indywidualną pracę studentów.
Podstawowy system realizacji studiów na Wydziale obejmuje:
Studia stacjonarne (dzienne)
- I stopnia (inżynierskie) – 7 semestrów
- II stopnia (magisterskie) – 3 semestry
Studia niestacjonarne (zaoczne)
- I stopnia (inżynierskie)
- II stopnia (magisterskie uzupełniające)
Studenci Wydziału mogą realizować indywidualny program studiów, uczęszczając na zajęcia prowadzone na innych Wydziałach PW, jak również na innych uczelniach. Przykładem może tu być ścisła współpraca z Wydziałem Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mogą również studiować na uczelniach zagranicznych w ramach studenckich programów objętych patronatem Unii Europejskiej. Umożliwiają to podpisane umowy z kilkunastoma uczelniami w Europie, od słonecznej Grecji poprzez Włochy, Hiszpanie, Francję, Wielką Brytanię, Niemcy, Holandię, Danię do ulokowanej na północy Norwegii.
Studenci Wydziału mają do wyboru trzy kierunki studiów realizowane na przykładzie obiektów charakterystycznych dla Wydziału, którymi są samochody, ciągniki, pojazdy specjalne oraz maszyny budowlane, dźwignice oraz inne urządzenia transportu bliskiego.
- Historia wydziału SiMR
-
OKRES WSTĘPNY
1945
Powstanie Specjalności Samochodowej (tzw. Oddział Samochodowy) w Szkole Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda.
1947
Powołanie kierunku samochodowego oraz Katedry Budowy Samochodów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej.
1948
Ukończenie (rozpoczętego przed wojną) gmachu przy ul. Narbutta 84.
1949-1951
Powołanie Zakładów o specjalności samochodowej w Szkole Inżynierskiej Wawelberga i Rotwanda:
Silników Budowy Samochodów Ciągników i Pojazdów Specjalnych Elektrotechniki Samochodowej Eksploatacji i Gospodarki Technicznej Technologii Wytwarzania1951
Połączenie Szkoły Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda z Politechniką Warszawską. Z wydziałów mechanicznych obu szkół utworzono cztery nowe wydziały: Mechaniczny Konstrukcyjny, Mechaniczny Technologiczno-Konstrukcyjny, Mechaniczny Technologiczny, Lotniczy.
Utworzenie Oddziału Samochodowego na Wydziale Mechanicznym Technologiczno-Konstrukcyjnym PW
OKRES WŁAŚCIWY
1953
Utworzenie Wydziału Samochodów i Ciągników (SiC). Powołanie Katedr:
Samochodów Silników Pojazdów Mechanicznych Ciągników i Pojazdów Specjalnych Technologii Budowy Pojazdów Mechanicznych Technologii Napraw i Obsługi Technicznej Pojazdów Mechanicznych Mechaniki OgólnejPierwszy nabór studentów na I rok – 150 przyjętych. Studia prowadzone na 4 wąskich kierunkach specjalizacyjnych: konstrukcja i badania pojazdów mechanicznych, technologia wytwarzania pojazdów mechanicznych, technologia napraw i obsługi technicznej pojazdów mechanicznych, pojazdy specjalne.
1960
Reorganizacja wydziałów mechanicznych PW. Likwidacja wąskich specjalności, zwiększenie zakresu nauk podstawowych.
Utworzenie Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów (MRiP) z Katedrami:
Dźwignic Maszyn Budowlanych i Drogowych Budowy Lokomotyw Maszyn i Urządzeń RolniczychWydział prowadził 4 specjalności: samochody i ciągniki, maszyny i urządzenia rolnicze, maszyny budowlane i urządzenia transportu bliskiego, pojazdy szynowe.
1966
Uruchomienie studiów wieczorowych (po likwidacji Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej).
1969
Przeniesienie Katedry Maszyn i Urządzeń Rolniczych do Płocka, włączenie do Wydziału MRiP Katedr: Eksploatacji Kolei, Zabezpieczenia Ruchu Pociągów, Elektrotechniki Komunikacji, Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn.
1970
Rozpoczęcie rozbudowy gmachu wydziału (nadbudowa IV piętra).
Kolejna reorganizacja. Utworzenie Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych (SiMR). Powołanie (w wyniku połączenia katedr) czterech Instytutów:
Maszyn Roboczych Ciężkich
(z Katedry Dźwignic i Katedry Maszyn Budowlanych i Drogowych) Podstaw Budowy Maszyn
(z Katedry Mechaniki Ogólnej, Zakładu Geometrii Wykreślnej Katedry Matematyki „B”, Katedry Części Maszyn „B”, Katedry Technologii Pojazdów i Maszyn Roboczych oraz części Katedry Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn) Pojazdów
(z Katedry Silników Pojazdów Mechanicznych, części Katedry Samochodów, Katedry Ciągników, Katedry Pojazdów Szynowych) Transportu
(z Katedry Eksploatacji Kolei, Katedry Zabezpieczenia Ruchu Pociągów, Katedry Elektrotechniki Komunikacji, części Katedry Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn oraz części Katedry Samochodów).Prowadzenie studiów na kierunku: Mechanika i Budowa Maszyn. Dostępne specjalności: samochody i ciągniki, maszyny robocze ciężkie, pojazdy szynowe.
1972
Zmniejszenie liczby instytutów do trzech (Instytut Transportu uzyskał status samodzielnej jednostki na prawach wydziału).
Uruchomienie studiów przemiennych we współpracy z FSO (do 1988).
1993
Wprowadzenie nowych specjalności: ekologia i eksploatacja maszyn, wspomaganie komputerowe projektowania.
Powstanie Klubu Absolwenta Wydziału SiMR.
1994
Uruchomienie studiów inżynierskich zaocznych.
2007
Uruchomienie kierunku studiów Mechatronika.
2010
Uruchomienie kierunku studiów Edukacja Techniczno-Informatyczna.
2013
Uruchomienie kierunku studiów Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych.
2014
Uruchomienie kierunku studiów Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych w języku angielskim.
- Archiwalne zdjęcia Gmachu Samochodów i Ciągników
-
- Zasłużeni profesorowie Wydziału SiMR
-